Tommi Kärkkäinen

Valokuvaaja Lappeenranta

Tuotekuvaus hautaustoimistossa

Kuvauskeikat

Kävin viime viikolla tekemässä tuotekuvauksia. Ja kun asiakkaana oli hautaustoimisto, tuotteetkin olivat sen mukaisia. Tällä kertaa kirjoitan siitä, mitä kaikkea tuotekuvaus pitää sisällään.

Tuotekuvalla viestitään asiakkaalle tuotteen ominaisuuksia: Minkä kokoinen tuote on? Minkä muotoinen tuote on ja mitkä sen mittasuhteet ovat? Minkä värinen tuote on? Millainen pinta tuotteessa on – onko se heijastava ja onko siinä jokin tekstuuri? Miten tämä nimenomainen tuote eroaa toisesta, erihintaisesta tuotteesta? Mitä useampaan näistä kysymyksistä pystytään yhdellä tuotekuvalla vastaamaan, sitä onnistuneempana tuotekuvaa voi pitää. Toki tämä on karkea yleistys.

Suomen kielessä on yleiskäyttöinen fraasi ”esittää hyvässä valossa”. Kielikuva tarkoittaa tietysti sitä, että jostakin asiasta tuodaan parhaat puolet mahdollisimman voimakkaina esiin, ja vähemmän hyvien puolien ei anneta korostua ainakaan liikaa. Fraasi on peräisin kuvataideiden puolelta, mikä tarkoittaa että valokuvaajat ymmärtävät hyvässä valossa esittämisen varsin konkreettisesti. Siispä ensimmäinen työvaihe tuotekuvauksessa oli hyvän valon rakentaminen.

Aloitan valaistuksen rakentamisen monesti taustasta. Laitoin yhden salaman valaisemaan arkun takana olevaa valkoista seinää. Ajattelin tehdä taustasta melko tummansinisen, joten laitoin salamaan sinisen värikalvon päälle ja asetin tehon melko pieneksi. Lopputulos näkyy seuraavassa kuvassa.

Arkkujen tuotekuvaus, ensimmäinen valaisuyritys

Ei tämä kuva siis huono ole. Se on itse asiassa varsin mielenkiintoinen lähtökohta, jos ollaan tekemässä vaikkapa taideprojektia, jonka genre on kauhu ja tapahtumapaikka sairaalamainen. Tai jotain sellaista tästä tulee minulle mieleen. Tuotekuvaksi se ei kuitenkaan sovi. Perusongelma on, että taustavalo ei valaise pelkkää taustaa, vaan se heijastuu seinä- ja kattopintojen kautta valaisemaan myös itse arkkua. Sen vuoksi luovuin erillisen taustavalon käytöstä ja päätin, että tausta saa valonsa muista valonlähteistä ”vuotavasta” valosta. Oli aika siirtyä varsinaisen kohteen, arkun, valaisemiseen.

Hyvä valo tarkoittaa useimmiten pehmeää valoa, ja se taas tarkoittaa kuvattavan esineen kokoon suhteutettuna isokokoista valonlähdettä. Tässä tapauksessa käytin läpimitaltaan lähemmäs 1,5-metristä valaisinta valaisemaan arkun kylkeä hieman takaviistosta. Sama valaisin antaa valoa myös taustalle.

Arkkujen tuotekuvaus, valaisun toinen yritysArkkujen tuotekuvaus, valaisun kolmas vaihe

Ensimmäisessä kuvassa valaisin on liian kirkas – se valaisee aiotun pinnan lisäksi myös huoneen pintoja niin paljon, että koko arkku saa valoa. Yleisesti ottaen tämä ei välttämättä ole ongelma, mutta tässä tapauksessa halusin kontrolloida valaistusta hyvin tarkasti. Toisessa kuvassa valoa on himmennetty, ja valo osuu toivotusti lähinnä arkun pitkään sivuun. Huomaa myös, kuinka arkun päällä olevan kankaan poimutus suorastaan hyppää esille tässä valaistuksessa.

Arkun kapea pääty jää kuitenkin himmennetyn päävalon takia pimeäksi. Ongelma ratkeaa lisäämällä päädyn viereen toinen valaisin. Tämäkin valaisin on aika iso, mitat ovat muistaakseni 60x90cm.
Arkkujen tuotekuvaus, valaisun neljäs vaihe Arkkujen tuotekuvaus, valaisu melkein valmisEnsimmäinen kuva on jo aika hyvä, mutta lattiassa oleva kuvio on häiritsevä. Se antaa kuvalle jopa hieman laitosmaisen ilmeen, ja mikä pahinta, vie huomiota pois arkusta, jota kuva varsinaisesti esittää. Alemmassa kuvassa lattian päälle on laitettu tummaa mattoa. Ongelma poistuu. Mutta kuvassa on edelleen hyvin voimakas kontrasti, mikä tekee siitä melko dramaattisen näköisen. Melko epäsopivaa tällaiselle tuotekuvalle. Lisäsin vielä yhden valaisimen, jonka ainoa tehtävä on antaa lisää valoa kaikkialle. Tällöin varjot vaalenevat, ja kuvasta tulee vähän miellyttävämpi ja vähemmän dramaattinen. Myös tausta kirkastuu hieman.

Arkkujen tuotekuvaus, valmis valaistus, valkoinen arkku

Tältä näyttää lopullinen kuva lopullisessa valaistuksessa ja kevyen jälkikäsittelyn kanssa. Arkun muoto, koristeet, poimut jne. tulevat selvästi esiin. Melko pienetkin yksityiskohdat, kuten kannesta riippuvat hapsut näkyvät selvästi. Niin näkyy myös poimutus niin kannen kuin arkunkin laidoilla.

”Mutta tämä valaistushan toimii nyt valkoisille arkuille – sinähän joudut tekemään saman kovan työn uudestaan, kun kuvattavaksi nostetaan tummempi arkku”, kuulen joidenkuiden hämmästelevän. Tämä ei pidä ihan täysin paikkaansa. Tosi on, että automaattimoodissa kamera pyrkii ylivalottamaan tummia ja alivalottamaan vaaleita kohteita. Tässä tapauksessa kameraa käytetään kuitenkin manuaalimoodissa, jolloin se ei itse rupea keksimään valotusarvoja. Valaistus on myös kerralla tehty hyväksi, jolloin se on kaikille kohteille yhtä hyvä ja yhtä rehellinen. Seuraava kuva on kuvattu samalla kameralla, samalla objektiivilla, samassa valaistuksessa ja samoilla valotusarvoilla kuin edellinenkin:

Arkkujen tuotekuvaus, puuarkku

Arkku on selvästi erilainen. Se on tummempi. Puun kuvio näkyy selvästi. Niin näkyy värikin. Jopa puun päällä olevan lakan tuottama heijastus näkyy pinnassa kauniisti.

Valaistuksen ja kuvausympäristön rakentamiseen ja viimeistelyyn kului aikaa varsin paljon. Mutta sen jälkeen kaikki oli valmista, eikä enää tarvinnut tehdä muuta kuin nostaa arkkuja kuvattavaksi ja kuvasta pois. Homma hoitui mutkattomasti, ja jokaiseen kuvaan saatiin yhtenäinen valaistus, yhtenäinen ilme ja yhtenäinen look.

Kaipaavatko tuotteesi näyttäviä kuvia? Tuotekuvauksen voit tilata helposti täältä.