Tommi Kärkkäinen

Valokuvaaja Lappeenranta

Palveluvalikoima kuvina

29.03.2022 | Lukuaika n. 4 min

Kun yritys päättää uudistaa nettisivunsa, yksi helpoimmista tavoista tuoda niihin uutta ilmettä on laittaa kuvat uusiksi. Kuvissa ei kuitenkaan ole kyse pelkistä kuvista: ne ovat osa yrityksen viestintää, ja niiden pitää välittää yrityksen haluamaa viestiä ja vahvistaa brändiä. Niiden täytyy myös ehdottomasti kertoa samaa tarinaa kuin muukin sisältö.

Asiakkaani SPTH oli uudistamassa nettisivujaan. Sivustolla oli jo valmiiksi teknisesti hyvät kuvat, joissa esiteltiin erilaisia asennuksia ja muita palveluita, joita yritys tarjoaa. Ongelmana kuitenkin oli, että kuvat olivat jo päässeet vanhentumaan. Parissa vuodessa ei vielä välttämättä tapahdu isoja muutoksia, mutta kun pari vuotta vierähtää pari kertaa, alkaa kuvien ikä jo näkyä. Uudet työntekijät eivät enää olekaan edustettuna yrityksen sivuilla, ja osa kuvissa näkyvistä ehtii jo poistua firman palveluksesta. Palvelupalettikin on saattanut laajentua, mutta uusista palveluista ei ole vielä mainintaa sivuilla — kuvasta puhumattakaan.

Asiakkaan näkökulmasta kyse ei ollut pelkästä kuvien uudistamisesta, vaan sivuston rakennetta uudistettiin samalla. Ajatuksena oli, että sivustolle tulee jokaisen sivun pääotsikon yhteyteen kuva, joka vahvistaa otsikon viestiä. Tämä on hyvin tavallinen ja toimiva tapa kuvittaa sivuja, ja sen toteutusta ruvettiinkin heti suunnitteemaan.

Teen tällaisissa kuvitusprojekteissa asiakkaalle aina suunnitelman siitä, millaisilla kuvilla kokonaisuus toteutetaan. Suunnitelmassa on luonnos jokaisesta kuva-aiheesta ja lyhyt selostus sen sisällöstä, tarkoituksesta ja sen toteuttamisesta. Tällä tavalla ei synny epäselvyyttä siitä, mitä kuvilla tavoitellaan. Luonnoksina voi olla ns. mood boardeja, aiemmin otetuista valokuvista manipuloituja hahmotelmia, tai lyijykynäpiirroksia. Piirroksistani huomaa kyllä välittömästi, minkä takia olen valokuvaaja enkä piirtäjä, mutta se ei oikeastaan haittaa, kun luonnosten tarkoituksena on ainoastaan antaa osviittaa siitä, mitä kuvissa ylipäätään on.

SPTH:lle ehdotin, että kuva-aiheita ei tulkittaisi liian kirjaimellisesti. Kun yksi kuva-aiheista oli esimerkiksi aurinkopaneeliasennukset, ei ole välttämätöntä ottaa kuvaa aurinkopaneelista oikeassa asennuskohteessa. Pidin oleellisempana sitä, että sivuston kaikissa kuvissa on sama fiilis ja visuaalinen tuntuma. Tällä tavalla kuvat toimivat ”liimana” joka sitoo sivuston sivut toisiinsa. Mietin kuvat myös niin, että niissä olisi erityisesti sinistä, joka on asiakkaan logostakin löytyvä brändiväri ja muutenkin sivustolla paljon käytössä.

Sähköasentaja asentamassa aurinkopaneelia paikoilleen. Studiokuva
Aurinkopaneeli on kuvassa tunnistettavissa, ja tulee yhdessä nettisivulla olevan otsikon kanssa vielä paremmin esille. Pääasiallinen kohde kuvassa on kuitenkin ihminen.
Sähköasentaja asentamassa aurinkopaneelia paikoilleen. Studiokuva
Sähköauton latausjärjestelmät ovat yleensä käytännössä jonkinlaisia ”tolppia” tai laatikkomaisia purnukoita talojen seinissä. Toisaalta latauskaapeli on niin tunnistettava esine, että lataus tulee implikoiduksi jo sen avulla. Kun aiheen tulkitsee tällä tavalla, asentajakin saadaan kuvattua kasvot kameraan päin, jolloin myös yrityksen logo rintapielessä tulee kuvaan.

Kaikki sähköalan yritykset eivät tee kaikkia mahdollisia sähköasennuksia. Esimerkiksi maataloudesta löytyy tarpeita, joita kaikki urakoijat eivät kykene tekemään. SPTH on ylpeä siitä, että sillä on paljon kokemusta myös maatalouden asennuksista, joten ei liene mikään yllätys että he halusivat tuoda tämän seikan esiin myös nettisivuillaan. Emme tällä kertaa halunneet järjestää kuvausreissua maatilalle, vaan sen sijaan päädyimme toteuttamaan tämänkin kuva-aiheen studiossa. Pystytin studioon lavasteseinän, jolla asennusta oli mahdollista demonstroida. Kuva sidottiin maatilamaisemaan sijoittamalla kuvaan kyltti, joka merkkaa että kuvassa asennettava turvakytkin liittyy nimenomaan viljakuivuriin.

Sähköasentaja asentamassa aurinkopaneelia paikoilleen. Studiokuva
Maatalouden sähköasennukset ovat omanlaisensa toimintakenttä, mutta itse asennusten tekeminen näyttää maatilalla usein samalta kuin muuallakin: seinään kiinnitetään jotain, mihin tulee johtoja.

Yllä olevat kuvat ovat peräisin ensimmäisestä kuvausrupeamasta. Joitain kuukausia sen myöhemmin SPTH halusi tuoda nettisivuilleen esiin uuden osa-alueen: lämpökamerakuvaukset. Tästäkin aiheesta täytyi siis saada kuva sivuille niin että se istuu samaan värimaailmaan muiden kuvien kanssa. Ei hätää! Teen muistiinpanot kaikista kuvauksistani, joten pystyin helposti tarkistamaan, millaisilla menetelmillä olin ensimmäiset kuvat tehnyt, ja toistamaan saman.

Sähköasentaja asentamassa aurinkopaneelia paikoilleen. Studiokuva
Valtaosassa kuvista päähenkilö katsoo oikealle, joka on ns. positiivinen suunta. Olisin periaatteessa halunnut saman katsesuunnan tähänkin, mutta oikeakätisen henkilön oli luontevampaa pidellä kameraa oikeassa kädessään, jolloin kuva avautuu paremmin näin päin. Samalla saatiin myös paidassa vasemmalla puolella oleva yrityksen logo paremmin näkyviin.

Kaikki kuvat yhtä lukuunottamatta päädyttiin kuvaamaan studiossa. Studiossa taustaa, valaistusta ja kaikkia kuvan elementtejä on mahdollista hallita. Kuviin saa helposti saman värimaailman, kun ympäristön valaistus ja esineet eivät vaikuta siihen, mitä kamera näkee. Ainoa kuva, joka kuvattiin studion ulkopuolella oli yrityksen autoa esittävä kuva – pakettiauto kun on vaikea saada mahtumaan studioon.

Autokuvaankin oli tärkeää saada suunnilleen sama sävymaailma. Värimaailma oli onneksi valittu sellaiseksi, että se on helppo toistaa myös luonnossa. Monet keinovalot ovat luonnostaan jotain oranssin sävyjä, joten valoisten oranssien alueiden toistaminen ulkona on siinä mielessä helppoa. Kun kuvaamisen ajoitti aamun siniseen hetkeen, jolloin aurinko on vasta harkitsemassa nousemista, taivas ja varjoalueet näyttävät luonnostaan sinertäviltä.

Sähköasentaja asentamassa aurinkopaneelia paikoilleen. Studiokuva
Ulkona kuvatessakin sinisen sävyjä löytää helposti, kun vain herää sopivaan aikaan.

Asiakkaan nimi mainittu asiakkaan luvalla.