Tommi Kärkkäinen

Valokuvaaja Lappeenranta

Yritysmuotokuva

Näyttävää asiantuntemusta

Kuvauskeikat

Viimeksi kirjoitin sähköurakoitsijan nettisivujen uudistukseen liittyvästä kuvitusprojektista. Tällä kertaa puhun toisesta kuvausprojektista, jossa asiakkaana oli rakennuttamisen ja valvonnan palveluita tarjoava NN-House ja NN-Housen yrittäjä Pekka.

NN-Housella ei vielä entuudestaan ollut sivuja. Toiminta oli startannut mukavasti ilmankin. Jossain vaiheessa kuitenkin sekä asiakkailta että yhteistyökumppaneilta oli alkanut tulla toiveita, että nettisivuista olisi apua, erityisesti palveluita eteenpäin suositellessa. Nettisivuston rakentaminen omin voimin on mahdollista, mutta kun kyse on yhden ihmisen firmasta, se vaatii aika suuren ajallinen panoksen. NN-House päätyi tilaamaan sivuston tekemisen Markkinointi Hurmaalta.

Pidin sivuston suunnittelijoiden kanssa palaverin, jossa suunnittelimme alustavasti mitä kuvia sivustolle tarvittaisiin. Sivusto haluttiin pitää yksinkertaisena, joten alasivuja olisi vain muutama. Jokaisen sivun yläreunaan haluttiin iso kuva, joka tukee sivun otsikkoa ja toimii sivulla katseenvangitsijana. Sivustolla käytettäväksi pääväriksi oli valittu sininen, joten toiveena oli että kuvat sulautuisivat tähän värimaailmaan.

Päätin että kuvien hallitseva väri olisi sininen. Tarkastin, millainen värisävy edellisen kuvauksen taustoihin oli tullut, kun harmaa vinyylitausta oli valaistu värikalvon kanssa. Sävy oli hyvin lähellä, joten taustan toteuttaminen samalla menetelmällä tuntui luontevimmalta vaihtoehdolta. Kuvien värimaailman halusin kuitenkin asiakkaalle yksilölliseksi niin että kuvat selvästi erottuisivat niistä, jotka kuvasin SPTH:lle. Taustasta tuli siis hieman vihreään vetävä sininen. Varjot valaisin hieman sinisiksi. Päävalon pidin puhtaan valkoisena.

Yksinkertaisilla, mutta hyvin toteutetuilla henkilökuvilla pääsee pitkälle. Selkeät henkilökuvat, joissa näkyy yrityksen toimintaa olivatkin kuvauksen perusajatuksena. Asiantuntijayritykselle on erittäin tärkeää, että asiantuntija itse esiintyy kuvissa. Silloin kuvaan ei yksinkertaisimmillaan tarvita muita elementtejä.

Yksinkertainen yrittäjän muotokuva

Työvälineiden tuominen kuvaan mukaan on tehokas keino antaa visuaalisia vihjeitä siitä, mitä kaikkea yritys tekee. Rakennusalalla esimerkiksi laseretäisyysmittari toimii tässä takoituksessa hyvin.

Laseretäisyysmittari kuvassa havainnollistaa yrityksen toimintaa

Rakennuspiirustukset ovat tärkeä osa NN-Housen toimintaa, joten niihin liittyvä kuva oli erityisen tärkeä. Ensimmäinen mieleen tullut idea oli kuvata Pekka piirustusten äärellä. Tälläkin kertaa ensimmäinen idea oli lähinnä ponnahduslauta seuraavaan, parempaan ideaan. Pöydällä lojuvat piirustukset antavat helposti hieman vanhahtavan vaikutelman, vaikka ne ovatkin edelleen laajalti käytössä. Sen lisäksi ne voi olla vaikeaa tunnistaa rakennuspiirustuksiksi, erityisesti jos sivuja katselee kännykän pieneltä näytöltä.

Päädyin lopulta tekemään samasta piirustustenkatseluideasta futuristisemman version, jossa piirustus leijuu hologrammina ilmassa Pekan edessä.

Rakennuslupapiirustus

Olin lopputulokseen erittäin tyytyväinen, ja niin oli ilmeisesti asiakaskin: kuva päätyi sivuston etusivulle.